|
|
ASUNNOTTOMUUS JA TILASTO
ARAn tilastojen mukaan Laitilassa on 30 asunnotonta.
Tilastoista on oma sanonta: vale, emävale ja tilasto. ARAn
15.11.2015 Laitila prosentuaalinen asunnottomuus osuus väestöön
suhteutettuna 0,35% on suuri koko valtakunnassamme. Esimerkiksi
Helsinki 0,33%. ( Liite ARAn selvitykseen (3/2019): Asunnottomat
2018 Kunnat, joissa oli asunnottomia 15.11.2018)
ARAn asunnottomuuden määritelmässä asunnottomaksi määritellään:
1) ulkona, porrashuoneissa, ns ensisuojissa 2) asuntoloissa tai
majoitusliikkeissä 3) huoltokotityyppisissä, kuntouttavissa
yksiköissä, sairaaloissa tai muissa laitoksissa ja 4)
tilapäisesti tuttavien tai sukulaisten luona asunnon puutteen
vuoksi.
Tuo ARAn tilasto ajankohta on 15.10.2018, eli vuosi sitten –
uudempaa ei ole saatavissa. Noista 30 laitilaisesta 10 oli
maahanmuuttajaa, ja muista ei tilasto anna mitään määrittelyä.
Vuonna 2017 kaupungin asuntoimisto antanut tiedon jossa
asunnottomuus on nolla. Vuonna 2018 asuntoimisto ei ole antanut,
eikö pyydetty tilastotietoja, joten ne on varmaankin vedetty
”hatusta”
Jos lähtee avaamaan tuota 30 ARAn kriteerien avulla.
Asunnottomien määräksi tulee huomattavasti korkeampi luku.
Esimerkiksi kohta 3) …kuntouttava yksikkö, sairaala tai muu
laitos, Terveyskoti, Kaukolakoti, hoitoyksikkömme jne. ARAn
tilastojen ja määrittelyn mukaan meillä Laitilassa tulisi olla
200 – 300 asunnotonta.
Oliko tämä se emävale? Tämmöiset vääristelevät julkaisut evät
tuo kaupungille minkäänlaista hyvää kuvaa.
OSALLISTAVA JA OSAAVA SUOMI
Kansa ilmoitti huhtikuussa eduskuntavaaleissa, että
oikeistohallituksen harjoittaman pientuloisten elämälaadun
huonontamisen on loputtava.
Pääministeri Rinteen hallituksen talouspolitiikan päämääränä on
hyvinvoinnin lisääminen. Tällä tarkoitetaan ekologisesti ja
sosiaalisesti kestävää talouskasvua, korkeaa työllisyyttä ja
kestävää julkista taloutta. Tätä kansa vaati huhtikuussa
vaalikopissa myös.
Pääministeri Antti Rinteen I hallituksen ensimmäinen
talousarvioesitys on hyvin vahvasti kansalaisia osallistava ja
osaamista korostava. Juuri niitä tekijöitä, joita yhteiskuntamme
tällä hetkellä ja tulevaisuudessa tarvitsee.
Osallistaminen
Hallitus lisää palkkatuen käyttöä yksinkertaistamalla ja
nopeuttamalla palkkatukiprosessia. Lisäksi työnantajiin
kohdistuvaa byrokratiaa vähennetään ja palkkatukeen kytketään
tiiviimmin muita palveluita. Kolmannen sektorin palkkatukea
uudistetaan tukemaan paremmin siirtymistä avoimille
työmarkkinoille. Tällä saadaan osatyökykyiset mukaan
työmarkkinoille, jolla myös päästään lähemmäs hallituksen
tavoittelemaa 75 % työllisyysastetta. Eli työmarkkinoiden
ulkopuolelta osallistumaan sosiaalisesti yhteiskuntaan, ja pois
syrjäytymisen tieltä.
Osaaminen
Hallitus investoi vuonna 2020 merkittävästi osaamiseen ja
koulutukseen kaikille koulutusasteille ulottuvalla 256 miljoonan
euron kokonaisuudella. Tällä parannetaan koulutuksen laatua ja
tasa-arvoa, sekä nostetaan suomalaisten osaamistasoa. Tämä luo
työmarkkinoillemme lisää osaava ja ammattitaitoista työvoimaa,
joista on usealla alalla pulaa tällä hetkellä.
Nuorten työpajatoiminnan tukemiseen ehdotetaan 1,5 miljoonan
euron lisäystä vuonna 2020 ja siihen varataan vuosittain 1,8–2,0
miljoonaa euroa vuosina 2021–2023. Tällä luodaan ”osaamispolkua”
maamme nuorille, joka parantaa nuorten mahdollisuuksia.
Kokonaisuutena voi mainita, että Antti Rinteen hallituksen
ensimmäinen talousarvioehdotus on tulevaisuuteen suuntautuva ja
sosiaalinen. Edellisellä Sipilän hallituksella ei ollut
minkäänlaista sosiaalista ulottuvuutta.
MAA JOKA EI TUOTA RUOKAA KANSALAISILLE
Osuuspankkiryhmän entinen pääjohtaja Reijo Karhiselle oli
annettu tehtäväksi selvittää ruuan hinnanmuodostusta. Karhinen
totesi A-studion keskustelussa, että osapuolet pysyvät
poteroissaan. Taitaa olla arka aihe niin kaupalle kuin
teollisuudellekin. Maanviljelijät kertovat avoimesti omista
tuloistaan.
En jaksa ymmärtää sitä asiaa, että maajussi vähtää kuraisilla
pelloilla omilla kustannuksillaan, useimmiten lainarahalla
hankitulla pellolla ja työkaluilla. Samainen maajussi saa 3 %
koko ruisleivän hinnasta, jonka minä ostan.
Ruisleivän hinnasta välistä vetää 97% jokin tuntematon anonyymi,
joka ei edes välitä tai uskalla ilmoittaa omaa osuuttaan Se on
ylimielisyyttä ruuan tuottajaa ja kuluttajaa kohtaan.
Hyvin vahvana tulee tunne, että Suomen elintarviketeollisuuden
ja kaupan yksikertainen tarkoitus on ajaa alas maamme maatalous
hienovaraisesti ja huomaamatta. Kyllä kaikkien itsenäisten
valtioiden tarkoitus on olla omavarainen ruokatuotannossa. Ei
tuontitavara autuaaksi tee. Onko tämä nyt niin vaikea asia
ymmärtää.
Tuet ovat aivan turha ottaa tähän keskusteluun. Koska jos ei
suoraa, niin ainakin välillistä tukea saa niin
elintarviketeollisuus kuin elintarvikekauppakin. Otetaanpa
esimerkiksi kuntien ja kaupunkien kaavoitus, mikä tukee joka
kunnassa niin teollisuutta kuin kaupan keskittymiä. Lukuja ei
ole varmaan löydettävissä, mutta kyllä elintarvikekaupan ja
elintarviketeollisuuden tuet lienevät samansuuntaisia kuin
varsinaisen tuotannon.
Ihmeelliseltä tuntuu se, että hän joka tuottaa elintarvikkeen ei
saa työstään kuin murto-osan. Muut saavat ottaa itselleen toisen
tekemän tuoton. Eikö juuri näin toiminut torpparijärjestelmä.
Olen sitä mieltä, että se joka tekee työn, ansaitsee myös
asianmukaisen korvauksen työstään ja työhön laitetusta
panostuksestaan. Tämä on markkinataloutta.
Lainaan Viron entisen Suomen suurlähettilään Jaak Jöeruut`in
viisautta: Maailma on nykyään orientoitunut voittoon, kun sen
pitäisi olla orientoitunut viisauteen.
MAAKUNTAVALTUUSTO - "NUKKEVALTUUSTO"
Eduskunnan monta valiokuntaa työskentelee maamme
demokratian irvikuvan kanssa, sen nimi on maakuntahallinnon
uudistus.
Varmaan moni muistaa, miten 90 –luvulla kovalla metelillä
lyötiin alas lääninhallitukset. Perusteena oli tehottomuus. Joku
uskalsi jopa puhua demokratian puutteesta läänihallituksissa.
Saatiin Avit ja Elyt, joiden toimet olivat ja ovat edelleen
tavalliselle kansalle etäisiä - kuin tähdet taivaalla.
Jos Arkadianmäen lainsäädäntölaitos ennen juhannusta saa
valmiiksi lakitekstin, jolla kuntien tehtäviä siirretään
maakuntamammuteille, lähtee kuntien tehtäviä kauas suureen
maakunnalliseen keskukseen, etäälle kuntalaisesta. Eli tällöin
romutetaan vuodelta 1886 säädetty kuntien toimintaa koskeva
lainsäädäntö.
Maakuntamammutin ylin päättävä elin on lakiehdotuksen mukaan
demokraattisilla vaaleilla valittu maakuntavaltuusto. Tämä
maakuntavaltuusto tulee olemaan täysi nukkehallitus.
Maakuntavaltuustossa oleva suurin ryhmä on maakunnan
keskuskaupungin hallussa. Keskusjohto ohjeistaa omien
valtuutettujensa mielipiteitä maakuntavaltuustossa, aivan kuten
nyt isoissa kuntayhtymissä.
Tämä voitaisiin helposti ja edullisesti välttää vanhoin
konstein. Nykyisin maakuntaliitoilla on maakuntavaltuustot,
joissa myös pikkukunnilla on edustus. Siirretään vastuut
nykyisille maakuntavaltuustoille. Koko vaalitouhu ja
tarpeettomat kustannukset saataisiin pois tämän
näennäisdemokratian alta.
Toinen hattutemppu olisi, että yhdistetään maakunnat yhdeksi
kunnaksi. Tällä päästäisiin siihen ilmeisesti haluttuun
päämäärään, että isossa kaupunkikeskuksissa olevat päättäjät
ratkaisisivat koko ”maakunnan” kokoisen kaupungin asioista.
Ehdotan, että jatketaan voimassa olevalla kuntalailla, ja
lakkautetaan koko maakuntakäsite ja eisttelyssä oleva
lainsäädäntö.
Olen täysin varma, että jos nykyinen lakiehdotus menee niukasti
läpi, niin päätöstä kadutaan myöhemmin. Kauniisti sanottuna,
ette ymmärräkään miten vähällä järjellä ja ihmiset ohittavilla
poliittisilla intohimoilla tätä maata hallitaan.
SOTEILUSTA JA VAKUUTUKSISTA – maksajana kansa
Vakuutusyhtiöiden sairausvakuutusten kauppaaminen on
hiljentynyt täysin tämän ”soteilun” aikana. Ilmeisesti ei enää
ole markkinoita, koska nyt yritykset ovat kaappaamassa
julkisesti kerätyn rahan sekä koulutetun henkilökunnan
valinnanvapauden myötä.
Ihmetystä herättää se, etteivät maamme vakuutusyhtiöt ovat
reagoineet se tähän. Joku vuosi sitten kaikille kaupattiin
sairausvakuutuksia. Perusteena oli, että palveluiden saanti
vaikeutuu yms. Hoitojonot ovat julkisessa terveydenhuollossa
pitkät ja mitä kaikkea arvosteltiin. Vakuutuksella saat varmasti
palvelun, luvattiin.
Nyt hallituksen mukaan kaikki saavat vapauden valita
palveluntarjoajansa, se tuo tasa-arvoa, väittävät. Siksi vanhat
sairausvakuutukset ovat ilmeisesti arvottomia, koska vapauden
kautta saa saman palvelun, joka ennen hoidettiin vakuutuksella.
Toisaalta, kuka on maksanut henkilöstön (lääkäreiden, hoitajien)
koulutuksen? Nyt kalliisti koulutetut siirtyvät yksityisen
sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukseen. Tässä kohtaa jälleen
saadaan kupattua julkisin verovaroin tuotettua palvelua
Mammonalle, jonka palvelija kätkee tulonsa yhteiskunnan
verotuksen ulottumattomiin.
Tuskin hoitovirheetkään menevät valinnanvapauden myötä
vakuutusyhtiöiden kustannettaviksi. Vaikeimmat tapaukset tullaan
varmaan nykykäytännön mukaan siirtämään julkiselle
terveydenhuollolle edelleenkin. Mielenkiintoiseksi tulee myös
näkökulma ns. saattohoidon kohdalla. Kai saattohoitokin saadaan
valinnanvapauden piiriin. Ihan erikseen vaan kysyn, onko
tarjolla saattohoitovakuutuksia tai saattohoitoseteleitä.
MAAKUNTA - SOTE - VALINNANVAPAUS ON PYHÄ KOLMINAISUUS!
Eduskunnan perustuslakivaliokunta antoi tiukan lausunnon
tulevista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Se löysi
asiaa koskevista lakiesityksistä viisitoista kohtaa, jotka ovat
perustuslain vastaisia.
Tärkein asia unohtunut, se mitä tämä merkitsee tavalliselle
ihmisille – sinulle ja minulle. Olemme tässä kaikki vain
pelinappuloita.
Maakuntahallinto: Oletko koskaan miettinyt miten minun kuntani
edustaja saa ääneni kuulumaan. On niin, että maakuntamme
asioista päättävät isojen kuntien (keskuskaupunki) edustajat. He
päättävät pienten kuntien palveluista, ilman että pienen kunnan
palvelutarpeet tulevat kuulluksi. Olisiko demokratian nimissä
ollut parempi, että nykykäytäntö maakuntavaltuuston valinnassa
olisi parempi. Nyt jokainen kunta valitsee 1-3 henkilöä
maakuntavaltuustoon. Eli jokaisen kunnan mielipide ja tarpeet
tulevat huomioitua. Yksinkertaista rakas Watson.
Sote: Jos joku luulee, että tällä palveluiden saatavuus
tasa-arvoistuu, niin kannattaisi miettiä asiaa uudestaan. Jos
tavoitellaan kestävyysvajeen pienentämistä, niin sehän
tarkoittaa sitä, että palveluiden saatavuutta pitää supistaa.
Vaikka nyt sanotaan, että palvelujen saatavuus säilyy. Kun
maakunta aikanaan tulee säästöjen nimissä siirtymään
palveluseteleihin, niin palvelutuotanto keskittyy kauemmaksi
ihmistä – meitä palvelun tarvitsijoita. (Ja mielellään sen
maksajista)
Valinnanvapaus: Valinnanvapaudella on ilmiselvästi yksi
perustarkoitus. Ne, joilla ei ole mahdollisuutta taloudellisesti
käyttää yksityispalveluja. Halutaan, että saadaan julkista
sosiaali- terveydenhuollon rahoitusta tuottamaan liikevoittoa.
Maininta, että valinnanvapaus antaa enemmän mahdollisuuksia
hakea palveluja. Kuinka laaja valinnan mahdollisuus on
uusikaupunkilaisella, laitilalaisella tai vaikkapa
loimaalaisella, tai sinun kuntaasi. Eli valinnanvapaus meidän
maakunnassamme on mahdollista ainoastaan Turun seudulla.
- Hallituksen esityksen mukainen valinnanvapaus ei turvaa
kaikissa tilanteissa riittäviä sosiaali- ja
terveyspalveluita yhdenvertaisesti kaikille, sanoo
perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Annika Lapintie.
Eli onko tämä pyhäkolminaisuus meidän pienen ihmisen tarpeet
huomioiva.
OIKEUDENMUKAISEMPI MAAILMA
Aloin tuossa pohdiskelemaan pakolaiskysymyksen muutoksia. 70
–luvun alkupuolella Chilen pakolaiset tulivat maahamme. Heille
Suomen opiskelija nuoriso osoitti todellista solidaarisuutta.
Äärioikeistolaisesta virtauksesta tai rasistisesta asenteesta ei
ollut tietoakaan silloin, kuten nyt. Chiilen pakolaisten
kulttuuritilaisuuksissa oli väkeä, ja hyvin positiivinen ja
ymmärtäväinen asenne heitä kohtaan. Olisiko oma osansa 60 – 70
–luvun vaihteen vahva ”Amerikka vastaisuus” – Vietnamin sota ja
FNL –liike. Ja varmaan oli myös Allenden hallinnon väkivaltainen
kaataminen.
Pakolaiskysymys on tänä päivän aivan päin vastainen.
Äärioikeisto on täysin voimissaan, ja missä on opiskelijoiden
solidaarisuus liike – josta ei ole tosiaan tietoakaan. Tuntuu,
että tämä hetken ihmisen itsekkyys on saavuttanut todellisen
päämääräänsä. Kyllä tässä tällainen yli 60 –vuotias ”vanha
radikaali” alkaa kaipaamaan sellaista 70 –luvun alun aktiivista
opiskelijaliikettä, jolla oli usko tulevaisuuteen ja
oikeudenmukaisuuteen.
Pakolaiskysymyksen oleellinen kysymys on se, josta ei paljonkaan
uskalleta puhua, että kehitysmaita on ”kupattu” liikaa kaikilla
tavoin kehittyneiden maiden taholta. Kehitysmaissa eläminen on
tullut melko mahdottomaksi, ja näin heidän pitää hakea parempaa
elämisen mahdollisuutta ”kuppaaja maista”. Kehitysavusta on
aivan turha puhua, koska kehitysapu ei ole kohdistunut
elinmahdollisuuksien kehittymiseen, vaan kehitysavun antajien
”oman tunnon puhdistamiseen”.
Jos ihmiset muistaisivat sen, että kansanvaelluksia on aina
ollut sotien, nälänhän, vainojen yms. vuoksi. On täysin varma
myös, että kansanvaellukset (pakolaisvirtoja) tulevat tällä
kehityksellä vain lisääntymään. Nyt tulisi kehittyneen maailman
pysähdyttävä miettimään mitä ihmisten hädän eteen tulisi tehdä.
LÄÄKÄRIT TERVEYSKESKUKSIIN - RATKAISU
Sanotaan, että Suomessa on lääkäreitä niin paljon, ettei Suomen
historiassa ole ollut koskaan. Jos näin ei ole, niin miksi
Lääkäriliitto vastustaa lääkärien koulutuspaikkojen lisäämistä.
Pula lääkäreistä on varsinkin pienien paikkakuntien
terveyskeskuksissa. On hyvin ymmärrettävää, että pienissä
terveyskeskuksissa tehdään töitä pienellä porukalla. Kollegojen
tuki ja turva on pieni kun verrataan isojen paikkakuntien
terveyskeskuksiin.
Palkkaus terveyskeskuksissa ei välttämättä ole sen huonompi,
kuin sairaalalääkärillä. Terveyskeskuslääkäriltä kylläkin
vaaditaan laajempaa osaamista, kuin sairaalassa olevalla
osastolääkäriltä. Tämä varmaankin aiheuttaa sen, ettei löydy
kiinnostusta terveyskeskuslääkärin virkoihin.
Veroparatiisiyhtiöt ovat keksineet sen, että Suomen
kansanterveyslaki pitää kansastamme huolen ja siinä on huomattu
bisneksen paikka. Eli ihmisten sairastaminen tuottaa
lääkärifirmalle verotonta (pimeää) rahaa, minne on unohtunut
Hippokrateen vala. Veroparatiisiyhtiö voi maksaa reilummin ja
antaa muita etuja, koska ei ole kuin näennäisiä velvoitteita
yhteiskuntaa kohtaan.
Toinen terveydenhuollon ”shakaali” on yksityiset lääkäritalot,
joiden lääkärit eivät tee verokirjalla töitä. Vaan hoitavat
homman ns. omana yrittäjänä, jolla verotus saadaan
verosuunnittelulla mahdollisimman pieneksi, ja taas yhteiskunta
kärsii. Tässäkin on paljon lähempänä oma rahapussi, kuin
Hippokrateen vala. Usein ko. lääkärit painavat hommia julkisella
puolella ja illalla omalla yksityisbisneksellä.
Sitten se ratkaisu: Jos Suomen poliittiset voimat haluaisivat
hoitaa asian, niin poistettaisiin KELA korvaus yksityisiltä
lääkäripalveluja tuottajilta. Sehän raha on jo nyt pois
julkisesta terveydenhuollosta.
Tällainen julkinen tuki terveydenhuoltoon on ristiriidassa muun
alan yritystoiminnan kanssa. Olisiko kyseessä laillisesta
korruptiosta?
KUNTIEN PÄÄTÖSVALTA UHATTUNA
Keskusta on ajanut vahvasti ns. maakuntamallia Sote
–uudistuksessa. Maakuntamallin syvällisin olemus ei suinkaan ole
kansalaisten palvelujen parantaminen. Suomen Keskustalla on
tarkoitus nostaa omaa poliittista voimaansa maakuntatasolla
valtakunnassamme.
Maakuntaverotus on myös keino, jolla viedään kunnista noin 40-60
% taloudellisesta liikkumavarasta maakuntatasolle ja silloin
Keskustalla on maakuntatasolla mahdollisuus päästä hallitsemaan
ja päättämään valtaosasta Suomen kuntien verovaroista.
Keskustalla on valtaosassa pienissä kunnissa enemmistö, joten
tästä on syntynyt ajatus päästä päättämään koko maakunnan
sosiaali- ja terveydenhuollon varoista.
Valtionhallinnon laskelmien mukaan ”maakuntaveron” jälkeen
kuntien omaksi veroprosentiksi jää noin 3-8 % kunnasta riippuen.
Tuo prosentti jää kunnan oman valtuuston taloudelliseksi
päätäntävallaksi, eli aika pieneksi. Kuntien itsenäisen
taloudellisen päätösvallan liikkumisvara jäisi tämän jälkeen
hyvin pieneksi.
Maakuntamallissa maakuntahallinto tulisi päättämään kuka tuottaa
ja missä palvelua tuotetaan. Tuleeko tästä Suomeen yksityisen
sosiaali- ja terveydenhuollon ”paratiisi”? Toivottavasti
”maakuntamalli” -intoilijat muistaisivat, että julkinen palvelu
on kansalaisten hoidon perusta.
Tulee väkisin mieleen, tarvitaanko tämän uudistuksen jälkeen
kunnallista itsehallintoa. Vai siirrytäänkö Suomessa
eurooppalaiseen kuntajärjestelmään, jossa kunnalla ei
varsinaisesti ole minkäänlaista palvelutehtävää?
Olisiko niin, että kuntauudistus olisi pitänyt tehdä ennen Sote
-uudistusta? Olisi ehkä ollut taloudellisesti järkevämpää
rakentaa järjestelmä Suomen Kuntaliiton ehdottamien vahvojen
peruskuntien kautta, jolloin sosiaali- ja terveystoimi tulisi
hoidettua järkevämmin.
POKKI NUORTEN SYRJÄYTYMISTÄ VASTAAN
Yksi syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle noin 30.000 euroa.
Tähän ei meillä Suomessa ole varaa.
Jos nuori saa palkkaa 1.500 €/kk ja
kun tähän lisätään palkan sivukulut noin 1.050 €/kk.
Vuositasolla kustannukseksi tulisi noin 30.600 €. Kun oletamme
että samainen nuori maksaa esimerkiksi 15% veroa (4.600 €).
Joten työn kustannukseksi jää 25.000 €/vuosi.
Jos yhteiskunta sijoittaisi nuoren
kohdalla työnantajalle ensimmäisenä vuotena 24.000 €/vuosi.
Tällöin työnantajan kustannukset olisivat ensimmäisenä vuotena
noin 550 €/kk.
Toisena vuotena 12.000 €/vuosi ja
tällöin työnantajan kustannus olisi 1.000 €/kk.
Koko Pokin malli lähtee siitä, että
kyseinen nuori oppii työnsä kahden vuoden aikana. Järjestelmä
edellyttäisi, että nuorella ei ole oikeutta toimeentulotukeen
Pokki–mallissa toimenpiteen alusta kolmen vuoden aikana.
Työnantajalla ei ole oikeutta keskeyttää mallia, kuin
erityisillä tai laissa mainituin perustein. Kaikenlainen
keinottelu tulisi estää selkeällä Pokki-malliin liittyvällä
lainsäädännöllä.
Jo kolmantena vuotena yhteiskunnan
36.000 € sijoituksella on säästetty 54.000 €
syrjäytymiskustannuksista. Ostovoiman lisäksi yhteiskunta on
saanut verotuloina noin 9.200 €.
Olen täysin varma, että tällä Pokin
järjestelmällä moni nuori olisi elämän syrjässä kiinni ja
yhteiskunta on saavuttanut selkeää säästöä.
VAMMAISTEN HOITAJIEN JAKSAMINEN
Yhteiskunnassamme puhutaan paljon vammaisten
elämäntilanteesta ja pärjäämisestä ja on hyvä, että puhutaan.
Mutta unohdettu ryhmä on, jota juuri kukaan ei muista, vammaisia
hoitavat vanhukset.
Maassamme on paljon vammaisten omaisia, jotka ovat hoitaneet
esimerkiksi vammaista lastaan vuosikausia. Lapset aikuistuvat,
mutta eivät ns. ”lennä pesästä”, kuten ei-vammaiset lapset.
Näillä vanhuksilla alkavat myös iän tuomat omat vaivansa. He
tarvitsevat jopa omaa hoitoa ja muuta huolenpitoa, mutta silti
heille on tärkeintä oman lapsen hoito ja hyvinvointi.
Vaikka yhteiskunta tarjoaa vammaiselle erilaisia asumis- ym.
hoitoratkaisuja, halutaan tämä kuitenkin kaikin keinon pitää
omassa hoidossa, jota voisi luonnehtia sanoilla ”vanhemman
rakkaus”.
Yhteiskuntamme tulee järjestää näille raskasta ja pitkään
hoitotyötä tehneille omat tukimuodot. Pieni omaishoidontuki ei
ole ainoa tarvittava ja riittävä tuki.
Erilaiset kuntoutus-, loma- ja muut jaksamista auttavat
tukimuodot tulisi järjestää yhteiskunnan toimesta, eikä aina
tukeutua kolmanteen sektoriin.
OMAISHOITO JA TYÖTTÖMYYSKORVAUS
Törmäsin tuossa ihmiseen, joka kertoi seuraavanlaisen vääryyden,
jopa epäoikeudenmukaisuuden. Asia liittyy omaishoitajan
oikeuteen saada työttömyyskorvaus.
Otetaan esimerkki, jotta tämä epäoikeudenmukaisuus selviäisi.
Jos henkilö on ollut omaishoitajana ja tehnyt ohessa töitä sen
verran, että pystyy selviämään taloudellisesti. Omaishoidontuki
on niin pieni, ettei sillä korvauksella tule taloudellisesti
toimeen, joten jotain työtä pitää tehdä, jotta toimentulo olisi
turvattu.
Sitten omaishoitajan alta menee työpaikka, syystä tai toisesta.
Tämän jälkeen henkilö ilmoittautuu työnhakijaksi paikalliseen
työvoimatoimistoon, jos paikkakunnalla sellainen sattuu olemaan.
Työvoimatoimiston virkailija tekee päätöksen, että henkilö ei
ole työmarkkinakelpoinen, koska hän toimii omaishoitajana. Eli
omaishoidon tarpeen siis määrittelee työvoimatoimiston
virkailija, ei hoidon tarpeen tunteva ammattihenkilö.
Omaishoidon tuen hoitopalkkion vähimmäismäärä on 1.1.2015 lukien
384,67 euroa kuukaudessa. Hoidollisesti raskaan siirtymävaiheen
aikana maksettava hoitopalkkio on vähintään 769,33 euroa
kuukaudessa.
Herääkin kysymys siitä, pystyykö henkilö tulemaan toimeen
tuollaisella korvauksella. Tässä tulee mieleen se, tuon kokoiset
palkkiot ajavat omaishoidettavat erilaisiin laitoksiin. Ja
laitoshoidossa yhteiskunnan kustannukset nousevat huomattavasti
korkeammaksi,
VANHUSTEN PÄIVÄTOIMINTA - ITSEKRITIIKKI
Hiukan tässä täytyy aloittaa itsekritiikillä, koska sitä
kaupunginvaltuutettu harvemmin tuo julki ja kirjoittaa. Asiani
koskee vanhusten päivätoimintaa, jossa olen ollut päätöksessä
huolimaton, enkä ajatellut loppuun.
Karsinnan jonka teki sosiaali- ja terveyslautakunta, ei ole
yksin syypää. En suostu syyttämään myöskään valmistelijoita,
kaupunginhallitusta enkä kaupunginvaltuustoa. Päätöksen
lopullista vaikutusta ei ajateltu loppuun asti. Asetimme
lautakunnille karsintatavoitteet, joita useimmat lautakunnat
uskollisesti tottelivat.
Tällainen ”tapaturma” kohdistui osaan kotona asuvista
vanhuksista, noin 20 henkilöön. Usealle näistä vanhuksista tuo
päivätoiminta erittäin tärkeää ja virkistävää. Aikoinaan
90-luvulla meillä oli Anttilantalolla ns. päiväsairaala, jonka
toiminta loppui silloisen laman kohinassa. Se hoiti silloin
loisteliaasti meidän vanhustemme päivätoimintaa. Silloin
vanhusväestön määrä ei ollut näin suuri, eli huoltosuhde oli
parempi.
Tällainen päivätoiminta ei ole tietenkään lakisääteistä
toimintaa, jonka ymmärrän. Silloin siinä on tietenkin helppoa
myös käyttää ”punakynää”. Päivätoiminta on monelle vanhukselle
ja nuoremmallekin vammautuneelle hyvin tärkeää. Nyt kun se on
itse maksettava, kertyy kustannuksia 46 € päivää kohden. Tuota
palvelua ei ole varaa maksaa pienestä eläkkeestä.
Tällä päätöksellä lisäämme laitoshoidon tarvetta vanhusten
kohdalla. Olen täysin varma, että tuo säästö (100 000€) jonka
teimme viime talousarviovaltuustossa joulukuussa, aiheuttaa
Laitilan kaupungille kustannuksia enemmän kuin mitä ajattelimme
säästöjä kertyvän.
Myönnän olleeni tätä päätöstä tekemässä, mutta
kaupunginvaltuustoon tulevassa talousarviossa ei näitä asioita
ole eriteltynä. Lisäksi minun täytyy tuoda esille se, että
tarkastuslautakunnan tehtävänä ei ole muuta, kuin tarkastella
kaupunginvaltuuston päätösten ja tavoitteiden toteutumista.
VAMMAISET,
VANHUKSET JA ERILAISUUS
Kaikki vammaiset tulisi hyväksyä ihmisinä. Mielestäni mikään
poikkeavaisuus ei saa vaikuttaa ihmisen arvostukseen.
Hyväksyn sukupuolisen suuntautumisen ihmisen perusoikeutena.
Puheissa korostetaan vanhustyön arvoa ja tärkeyttä ja vaaditaan
ponnekkaasti sen kuntoon laittamista. Painotetaan ihmisarvoa,
itsemääräämisoikeutta, oikeudenmukaisuutta ja arvokkuutta.
Näistä on helppo kirjoittaa ja puhua, mutta toteuttaminen onkin
toinen asia.
Meidän eläkkeensaajien tehtävänä on omalta osaltamme painostaa
niin, että puheet muuttuvat teoiksi. Meidän on perusteltua
muistuttaa niin paikallisen tason kuin valtakunnankin
päättäjille, että vuonna 2015 eläkeikäisiä on enemmistö
äänioikeutetuista.
OPPIVELVOLLISUUS JA KOULUTUS
Olen sitä mieltä, että Suomen oppivelvollisuus nostetaan 18
vuoden ikään.
Peruskoulun jälkeen tulee olla ns. ammatillinen
lukio, jossa on erilaisia linjoja (akateemisia sekä
kädentaidollisia). Tällä saadaan nuorille ammatti, jolla
estetään syrjäytymistä.
Työpajat vakinaistetaan, ja niiden perusrahoitus turvataan.
Tällä hoidetaan ne syrjäytymisvarassa olevat oppivelvollisuusiän
ohittaneet viimeiset nuoret.
|
|